tiistai 8. marraskuuta 2011

Mistä kaikki alkoi

Moi!

Loin tämän blogin pitääkseni lokikirjaa kesällä 2011 hankkimani Ornö-mahonkiveneen kunnostamisprojektista. Näin alkajaisiksi ajattelin kertoa hieman taustatietoa itsestäni ja siitä miten päädyin hankkineeksi kyseisen veneen.


Ornö Ruffbåt 1965, suunnittelija Einar Runius

pituus: 7m
leveys: 2m
syväys: 0,7m
paino: 1050kg


En omannut kokemusta veneilystä lainkaan, mutta siitä huolimatta sain venekuumeen noin viitisen vuotta sitten osuttuani puolivahingossa selailemaan nettivene.comin sivuja. Aluksi selailin Bayliner-tyylisiä veneitä, mutta kerrottuani venehaaveesta isälleni, hän hyvin nopeasti istutti päähäni ajatuksen vanhasta puuveneestä parempana vaihtoehtona.
   Pläräilin veneiden kuvia netistä ja siinä sivussa onnistuin tartuttamaan venekuumeen myös isääni. Monta kesää tuijottelimme veneitä netistä ja rannoilta, suunnitelmissamme hankkia fiskari - pellinkiläinen tai summalainen, hintahaarukkana 5000-8000€. Veneen ei tarvitsisi edes välttämättä olla erityisen hyväkuntoinen, koska työskentelemme molemmat entisöintirakentamisen parissa. Lakan rapsuttamisen yms. ei pitäisi olla ongelma.
   Kesällä 2011 iskin silmäni nettiveneessä ilmoitukseen Ornö-merkkisestä mahonkiveneestä: Kuvissa oli äärimmäisen kaunislinjainen, kahden hengen keulahytillä varustettu vene. Toisella puolen Suomea. Fiksattavaa.
   Näytin isälleni kuvan veneestä ja jo samana iltana olimme ajaneet Suomen halki katsomaan venettä, seuraavana päivänä vene ostettiin. Työkiireiden vuoksi vene haettiin kotiin vasta elokuun lopulla ja koska veneen kunnosta ei ollut täyttä varmuutta, näimme viisaimmaksi viedä paatin verstaalle ja siirtää itse veneilyt tuleville vuosille.
   Monen moisten kiireiden ja kuvioiden jälkeen veneen ehostusprojekti alkoi tänään lakan poistamisella ihan perinteisesti apuvälineinä kuumailmapuhallin ja skraba.

Tarkoituksena oli työpäivän jälkeen lähinnä kokeilla miten lakka irtoaa.

Hyvin lähti. Puolet veden päälisestä rungosta skrabattu vajaassa kahdessa tunnissa. Jälkimmäisessä kuvassa selkeämmin ero vanhan lakan ja skrabatun välillä.

Jatkossa tulen kertomaan täällä projektin edistymisestä ja työvaiheista, toivon mukaan myös aktiivisesti, jottei päivityksiä tarvitsisi odottaa viikkokaupalla. Projektia kyllä riittää, mm. sisätilojen täydellinen laitto. Lähes kaikki sisätiloissa olevat kilkkeet moottorin kopasta kojelautaan ja penkkeihin on rakennettava koko lailla uusiksi.

Paljon on tehtävää, mutta toivottavasti paati näyttää jonain päivänä tältä:


2 kommenttia:

  1. Miten tämän projektin kanssa kävi? Kaunis vene!

    VastaaPoista
  2. Projekti edelleen käynnissä. Väliin tullut pitkä Aasian reissu yms., mutta toivon mukaan ensi kesänä vesillä.

    VastaaPoista